måndag 18 juni 2012

Att bestämma sig

We are what we repeatedly do.

Aristoteles

För mig var det viktigt att så snart som jag orkade ta beslut som var bra för mig själv, åtminstone någon timme per dag. Det var det som jag nu idag kan se var mitt kortsiktiga mål. Att utöka tiden mer och mer, så att jag orkade hålla mig uppe och på benen en hel dag var mitt långsiktiga mål. Just det kändes far far away, under väldigt lång tid. Från råd att starta upp väljer jag idag att skriva lite mer om punkten nedan.

·bestäm dig för på vilka dagar och vilken tid på dagen som du ska lägga din träning och gör det då. Vår knopp är ofta negativ och försöker få oss att vilja göra något annat. Lyssna inte på den tanken – Gör det du har bestämt!

Jag ska inte säga att det på något sätt var lätt att följa mitt eget råd till att börja med. Jag upptäckte att jag kom på miljoner ursäkter för att inte ta den där promenaden som jag tidigare hade bestämt mig för, till sist kände att jag måste ha en annan strategi. Till saken hör ju också att jag var i miserabel form hela jag, som jag skrivit om tidigare. Det var inte bara konditionsmässigt. Jag hade ingen energi, mitt blodtryck var jättehögt… Min drivkraft var, min önskan att komma ut ur detta och tillbaka till ett “vanligt” liv var jättestark! Men min kropp inifrån och ut fungerade dåligt. Det jag visste var att

·om jag tar promenaden, så kommer det att ge mig energi. Då orkar jag lite mer den dagen.

·om jag gör det kontinuerligt så blir det en vana. Då kommer mina ursäkter att inte göra det jag har bestämt mig för - inte att få så stort utrymme i mitt mind.

·Det var vanan jag ville åt, vanan som skulle bli till ett behov som steg för steg skulle göra att jag skulle bli “jag” igen.

Sagt och gjort, jag skrev in i vår väggalmanackan under måndag, onsdag & fredag promenad kl 09.00. Det var ett bra sätt för mig. Varje gång jag gick förbi almanackan och såg det jag hade planerat in så valde jag att tänka. – I morgon ska jag ut och gå! Vad skönt jag kommer att må efteråt! Ju mer jag gjorde det jag hade bestämt mig för kunde jag även få in den positiva känslan i min kropp när jag tänkte tanken. Det var bra! Alla  tankar om – Nej det orkar jag inte! –Jag skjuter upp till en annan dag och en massa andra tankar som poppar upp och som ofta kan skymma sikten för det jag egentligen vill. De motade jag bort även om känslan verkligen fanns där.

För det är bara jag som kan göra att jag får den förändring som jag vill ha.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar